بنام خدا و سلام (الف) .
باب العلم (ب) :
السلام علیک یا رسول الله .
سلام علیکم
... : علیکم السلام
... : آقا اون چیه ؟
این ؟
... : آره .
بله ، این کتابه .
... : کتاب چیه ؟
کتاب نوشتنیه ، نوشتن مثلا یه داستان ، که من براتون میگم ، بجاش بنویسم بدم بهتون ، هروقت خواستین اون براتون بگه !
... : داستان بگه !؟
بله مثلا داستانم میگه .
... : میشه یه داستان بگه ؟
خب ببینم به من چی میگه ! تا براتون بگم
... : به ما نمیگه !
چرا ، اگه شمام مثل من حرفشو ببینین
... : مگه حرفش دیدینه !؟
گفتم که نوشتنیه ، یعنی تو یه چیزی مثل این که پرسیدی گفته شده ، و به اون گفته میشه کتاب !
... : آقا ببینین چی میگه ؟
باشه ، می بینم که داستان نوشتن گفتن سوار شدنو میگه (ت) .
... : آقا اون چیه ؟
اینم کتابه .
... : کتاب !؟
بله کتاب ، ولی سرریز !
... : سرریز !؟
یعنی اگه یه مثلا داستانی تو اون کتاب پیدا نبود ، تو این پیدا میشه !
می خواین بگم مثل چی !؟
... : بله .
چشم ، مثل آب ، آینه و چیزی که چشا توش پیدا میشه !
... : چشا !؟
خب شما چند تا چشم دارین ؟ تو آینه نیگاشون کردین !؟
... : آقا چی شد ؟
یکی بود یکی نبود ، غیر از خدا یکی نبود :
هفت سال بعد یکی پیدا شد و اونو که اومده بد اینجا رو گرفته بود بیرون کرد .
وقتی که داشت بیرون میکرد ، یکی بود که داشت دو دستی بیرون می کرد !
رفت طرفش و بهش گفت :
وقتی اون اومد اینجا رو گرفت کجا بودی !؟
گفت :
من بودم ، تو نبودی .
شب بخیر .
--------------------------------
زیرنویس :
الف :
هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ .
ب :
دانش .
و پژوهش ، دانش پژوهش (پ) .
پ :
فرق دانش پژوهش با پژوهش دانش :
فرقش ، صرف نظر از اینم که در گفته هم پیداس ، امروزه هم بعنوان یه علم یا دانش مطرحه ، یعنی گفته میشه مثلا :
متدولوژی علوم
یادم میاد در زمان دانشجویی ، اوایل دهه ی شصت ، دو واحه به همین عنوان داشتیم .
استاد شهید مرتضی مطهری در یکی از آثار بدون استثناء خوبشون با عنوان :
آشنایی با علوم اسلامی
نه تنها از علم یا دانشی به عنوان :"منطق" نام برده اند ، بلکه نخستین علم یا دانشی رو مطرح کرده اند ، به عنوان علوم و علوم اسلامی ،علم یا دانش :
منطق
است .
ناگفته نمونه که گفته میشه امروزه دیگه مثل قبل از رنسانس ، یا انقلاب صنعتی در اروپا نیست ! که :"منطق" منطق علوم یا دانشها باشه ، چراکه با جدایی ! علم یا دانش تجربی ،بعبارت دیگه دانش حسی ، که با :"مشاهده" ی اعضای حسی بدست میاد ، دانش پژوهش دیگه دانش قبل از رنساس در اروپا نیست !
در حالیکه چنین نیست ! چراکه صرف نظر از اینکه دانش :"وسطی" نتونست پژوهشی با دانش پژوهش نو ، تازه و یا جدید داشته باشه ، و اینم برا خودش ، مثل :"علوم تجربی" راه دیگه ای رو پیش گرفت با عنوان :
منطق ریاضی
بلکه دانش راه خود را ادامه داده ! و هنوز :"منطق قدیم" یا بعبارت دیگه :"منطق صوری" و یا با نام :"معلم اول" ش به زندگی خود ادامه میده .
حالا بمونه ، همونطور که گفته شده ، اگر گفته شود که مثلا :"علوم انسانی" م که گفته میشه ! میخواهد طرحی نو دراندازه ! آیا از علم یا دانش چیزی باقی نمی مونه !؟ که بهش گفته بشه :
دانش پژوهش !؟
یا :
علم منطق !؟ البته بقول استاد شهید ، مثلا ، مگر اینکه گفته ای هم باشه که "منطق" رو علم ندونه ! بعبارت دیگه "پژوهش" رو "دانش" ندونه ! و مثلا بگه :
پژوهش دانش
و مقصودشم از :"پژوهش " دانش پژوهش نباشه ! مثل همان که گفته میشد و هنوزم گفته میشه :
منطق علم
و مقصود "علم منطق" نیست ! بلکه "پژوهش دانش" ه ! و نیازی به دانستنی هم نداره ، حتی دانستن :
پژوهش
ت :
... ، طس ... بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، ... ، الر ... بِسْمِ اللَّهِ ... .